Köpvillkor


1. Allmänna villkor
Cocoo Sweden AB (556804-2203) bedriver verksamhet för Cocoo och tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person eller företag.


2. Beställning
Beställning av Cocoos produkter kan göras antingen via www.cocoo.se eller via e-post till kundtjänst

Vid köp skickas inom ett dygn en orderbekräftelse till angiven e-post med information om kundens beställning. Kontrollera så att allt ser OK ut i orderbekräftelsen. Om något är felaktigt var god ta kontakt med vår kundtjänst. I orderbekräftelsen finns ett unikt ordernummer som man kan referera till vid kontakt med kundtjänst

Om ingen orderbekräftelse mottagits kan detta bero på att mejlet fastnat i kundens spamfilter, alternativt att e-postadressen angetts inkorrekt i orderformuläret vid beställningstillfället. Var god ta kontakt med kundtjänst om orderbekräftelsen ej mottagits inom ett dygn. Vid annullering eller förändring av en order så ber vi våra kunder att i dessa lägen omgående kontakta vår kundtjänst. Då våra leveranser är snabba så är det tyvärr inte alltid möjligt att annullera eller förändra ordern - men vi försöker gärna!

Cocoo förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar är bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara inte finnas i lager restnoteras den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Cocoo och avboka den.


3. Priser & Valutor
Cocoo reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan samt för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. För länder inom EU är mervärdesskatt inräknat i priset. Till länder utanför EU (exempelvis Norge) så är försäljningen momsfri. Dvs. moms kommer att dras av i kassan.

Vi erbjuder i dagsläget följande valutor:

SEK, NOK, EUR


4. Fraktavgift

SEK:  29 SEK, Fraktfritt vid köp över 250 SEK

NOK: 29 NOK, Fraktfritt vid köp över 500 NOK

EURO: 7,77 €, Fraktfritt vid köp över 60 




5. Betalningsalternativ

Kortbetalning

Betalalternativ för kunderSverige, Norge, Finland, Tyskland & Österrike.
Kortavgift: Ingen avgift. 

Vi accepterar Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via en säker och krypterad koppling till Klarna ABs betalväxel. Beställningen skickas så snart köpet är genomfört.



Faktura

Betalalternativ enbart för kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland & Österrike.
Fakturaavgift:  Ingen avgift. 

Betalningstiden är 14 dagar från beställningsdatumet. Vid köp på faktura samarbetar vi med fakturaföretaget Klarna AB som gör en kreditupplysning på ca 1 sekund under köptillfället för att säkerställa kundens personuppgifter och godkänna köpet. Fakturan mejlas till epostadressen som anges vid beställningstillfället. Beställningen skickas så snart köpet är genomfört.  Se gärna vidare info Villkor för Klarna Faktura. Fullständiga kontovillkor finns att läsa här

Enligt Klarnas köpvillkor så tillkommer en påminnelseavgift vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 23,50 %

På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.




Konto/Delbetalning

Betalalternativ enbart för kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland & Österrike.
Avgift:  Vi tar ingen avgift för detta betalsätt, dock tar Klarna en avgift, se nedan.

Konto/Delbetalning sköts av vår samarbetspartner, Klarna AB. 

Du kan läsa mer om detta betalalternativ genom att klicka här. Fullständiga kontovillkor finns att läsa här.



Klarna Direkt
Betalalternativ enbart för kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland & Österrike.
Avgift:  Ingen avgift. 

Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras automatiskt från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter att ditt paket har skickats. För mer info se www.klarna.se 




Konto/Kampanj ”Köp nu - betala senare”

Betalalternativ enbart för kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland & Österrike.
Avgift:  Vi tar ingen avgift för detta betalsätt, dock tar Klarna en avgift, se nedan.

Vi har genom vårt samarbete med Klarna AB möjlighet att erbjuda dig som kund en extra lång betaltid för dina inköp.

Klarna AB kommer samla dina köp i kampanjen ”Köp nu - betala senare” i en faktura som skickas ut till dig. Alla köp under kampanjperioden hamnar på en samlingsfaktura.

När du mottagit fakturan kan du själv välja att betala hela beloppet på en gång, eller att delbetala köpet. Väljer du att delbetala ber vi dig att läsa villkoren här


Paypal

Betalalternativ för kunder i alla länder utom Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike. 
Paypal avgift: Ingen avgift. 

Beställningen skickas så snart köpet är genomfört. För mer information se www.paypal.se




Swish

Kommer snartBetalalternativ enbart för kunder i Sverige. Avgift vid swishbetalning: Ingen avgift. 

Beställningen skickas så snart vi mottagit betalningen. 

Totalsumman skall överföras till nr: 123 288 60 26.Glöm inte att ange ditt ordernummer som ”meddelande/referens” så att vi kan matcha betalningen med din order. Vi ber våra kunder att ordna med sin swishbetalning så snart som möjligt då vi har svårt att reservera varor under längre tid. Glöm ej att ange ordernumret i inbetalningsmeddelandet så att vi kan matcha betalningen med rätt order. Om det uppstår problem med inbetalningen till oss, vänligen meddela vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig att ordna betalningen.

6. Leveranser
Normal leveranstid är 1-3 dagar inom Sverige. Till övriga länder är leveranstiden ca 1-7 dagar. Cocoo kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. 

Cocoo skickar alla sina paket med Posten Sverige AB. Vid leveranser med ett högt varuvärde skickas ordern som "rekommenderat brev" och utlämning sker då mot uppvisande av legitimation på närmaste utlämningsställe oavsett betalningssätt.

Om leveransförsening av någon anledning uppstår meddelas kunden detta. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Cocoo förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Cocoo till kunden så är Cocoo ansvarig. Kunden måste dock meddela saknad/defekt order till vår kundtjänst inom 2 veckor från att "sändningsbekräftelsen" mejlats till kunden i samband med att ordern lämnat vårt lager.




7. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. 




8. Ångerrätt
Cocoo tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har möjlighet att göra ett byte eller en retur inom denna tidsperiod. Ångerperioden påbörjas så snart kunden haft tillgång till varan, dvs. 1 dag efter ordern lämnat vårt lager/överlämnats till Posten. För att hitta datumet som din order skickades, vänligen kontrollera "sändningsbekräftelsen" som mejlades till e-postadressen som angavs vid ordertillfället. Har denna tid överskridits är returmöjligheten dessvärre förbrukad.

Alla varor plomberas. Plomberingen utgörs av en vit klisteretikett med ordet PLOMBERING på, som sitter synligt på smycket men fortfarande gör det fullt möjligt för kunden att prova smycket i lugn och ro. För att retur skall vara möjlig får plomberingen ej vara bruten. Av hygieniska skäl plomberas örhängen, kepsar, mössor, sjalar och hårsmycken i en helt försluten påse. 

Det är ett krav att varan är i väsentligt oförändrat skick och i originalemballaget för att returneringen skall bli godkänd. Cocoo förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Beställningar som skickats som rekomenderat brev/paket och som kommer i retur pga outlöst/ej uthämtad försändelse debiteras med 250 SEK oavsett köpesumma, för att täcka frakt och administrativa kostnader. Betalning för denna kostnad skall då ske inom femton (15) dagar räknat från faktureringsdatum. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 60 SEK (eller motsvarande belopp i annan valuta) samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen samtliga ärenden till inkassoservice.


För att nyttja ångerrätten
 var god följ instruktionerna under rubriken Returer nedan.




9. Returer
Förutsatt att ovan nämnda tidsperiod för ångerrätt ej är förbrukad samt att varans plombering ej är bruten (se rubriken Ångerrätt ovan) gäller följande vid returnering:

Vid hel returnering (dvs kunden returnerar hela sin order) debiteras kunden en administrativ avgift á 50 SEK (alternativt motsvarande belopp om köpet gjorts i en annan valuta) då vi haft omkostnader för porto, ev. faktura, emballage samt paketering och hantering. Vid byte till annan vara debiteras ingen administrativ avgift.

Vid delreturnering (dvs kunden behåller minst 1 vara) bjuder vi på den administrativa avgiften. Observera att returer som gör att varuvärdet hamnar under gränsen för fraktfri leverans istället debiteras fraktavgift.

Alla returer hanteras genom detta formulär ifylles innan returnering: Bytes/returanmälan

Ovan nämnda formulär är det snabbaste sättet att ordna med ett byte/retur och möjliggör oss att kunna föreslå eventuella byten, förlänga eventuella fakturors förfallodatum för att undvika påminnelseavgifter samt planera inkommande returer. Givetvis går det bra att mejla med kundtjänst, men för att undvika långa korrespondenstider rekommenderar vi starkt att hantera ärendet genom formuläret som du finner här: Bytes/returanmälan.


Vid kontakt med kundtjänst måste fö
ljande information inkluderas: Kundens ordernummer, namn, adress, telefonnummer och anledning till varans retur, samt eventuell återbetalningsinformation såsom bank och kontonummer. 

Vid returnering så är det kunden som står för fraktkostnaden samt transportrisken som en retur medför. Med transportrisk menas skada eller försvinnande. Vi rekommenderar därför alltid våra kunder att skicka försändelser som rekommenderat brev, och att varan/varorna emballeras mycket väl.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Vid eventuella tvister följs Allmänna Reklamationsnämndens beslut.





10. Återbetalning/Justering av faktura
Efter att en kunds returförsändelse har mottagits och kontrollerats för godkännande vilket innebär att varan är i väsentligt oförändrat skick, plomberingsetiketten ej brutits samt att tiden för ångerrätten ej överskridits, så sker återbetalning, alternativt justering av eventuell faktura. 
För mer information angående returnering, se rubriken Returer högre upp på denna sida. Här finns mer information om distans- och hemförsäljningslagen som vi som postorderföretag regleras av: http://www.konsumentverket.se



11. Reklamation 
Om en vara är skadad eller defekt vid ordermottagandet så skall kunden ta kontakt med vår kundtjänst
och förklara det inträffade så utförligt som möjligt och även inkludera sitt ordernummer, namn och telefonnummer. Ett foto på den defekta varan får gärna mejlas till support@cocoo.se, vilket underlättar för att vi snabbt ska kunna föreslå en lösning på ärendet. 

Viktigt: Returnera ej varan utan att ha fått information från Cocoo att du skall göra detta – invänta istället mejlsvar med vidare instruktioner. 

OBS: Spara det vadderade kuvertet/emballaget som ordern skickades i – det skall återanvändas vid eventuell returnering. 

Det är kundens ansvar att varan kommer tillbaka till Cocoo, se därför till att varan emballeras mycket väl om den skall skickas med postgången. Vid eventuella tvister följs Allmänna Reklamationsnämndens beslut.



12. 
 Personuppgifter/Integritetspolicy 
Cocoo värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Cocoos målsättning att följa gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Genom att godkänna policyn på vår hemsida i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan.

Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas för marknadsföringsändmål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s integritetspolicy, https://www.ve.com/sv/integritetspolicy

Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på hemsidan genom cookies. Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Uppgifterna kan vidare komma att användas för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring samt för att förbättra hemsidan, betalningslösningar och betalningsprocesser. 

Ditt personnummer kommer att behandlas i samband med köp på uppdrag av (eller på grund av krav från) betalnings- och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte.

Om hela eller delar av Cocoos verksamhet säljs eller integreras med annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare, eventuell köpare och dennes rådgivare och lämnas vidare till verksamhetens nya ägare.

Cocoo använder Googles annonstjänster. Du kan läsa mer om Googles insamling, delning och användning av data här.

För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner och tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter.

Om du samtyckt till att vara registrerad kund/medlem hos Cocoo sparas dina uppgifter tills du avregistrerar dig. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. Om du inte registrerar dig som kund/medlem sparas dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag eller för att fullgöra Cocoos åtaganden gentemot dig, t.ex. för att uppfylla leverans och garantiåtaganden. Vårt mål är att använda uppgifterna för att skapa en så bra och säker kundupplevelse som möjligt. Till exempel genom att ge dig fina erbjudanden, utvärdera kundvanor för att förbättra vår service och våra tjänster, öka säkerheten och motverka eventuella tekniska problem.

Dina uppgifter sparas oavsett aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.

Du har, enligt gällande personuppgiftslagstiftning, rätt att en gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig, oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på hemsidan. Den kan alltså inte skickas per e-post.

Cocoo vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till Cocoo förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress, namn eller betalningsuppgifter eller om du vill säga upp ditt användarkonto, vänligen kontakta Cocoo för att korrigera uppgifterna genom att skicka ett e-postmeddelande till support@cocoo.se  Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

Dina personuppgifter behandlas inte för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring.

Cocoo förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på hemsidan.



13. Kundtjänst
Kundtjänst finns tillgänglig för alla frågor gällande våra produkter, leveranser eller reklamationer. Klicka här för att komma i kontakt med kundtjänst.

Gäller ditt ärende en retur eller byte? Då ber vi dig att istället att besöka denna sida: Returer och byten
För att undvika långa korrespondenstider rekommenderar vi starkt att hantera ärendet genom formuläret istället för att mejla till oss.





14. Säkerhet
Cocoo förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vårt säkerhetssystem varnar om en order misstänks kunna vara ett bedrägeri. Ibland innebär det att en order stoppas trots att det inte rör sig om ett bedrägeri. Om vi väljer att inte leverera en order så informeras kunden, och vi hoppas att du som kund har överseende med detta eftersom det rör sig om din säkerhet. Alla misstänkta bedrägerier polisanmäls. Vid leveranser med ett högt varuvärde skickas ordern som "rekommenderat brev eller paket" och utlämning sker då mot uppvisande av legitimation på närmaste utlämningsställe oavsett betalningssätt.




15. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.